U bevindt zich hier: Home < Onthaalbeleid van A tot Z: de basics
Onthaalbeleid van A tot Z: de basics
Naast het in orde zijn met de wetgeving, willen bedrijven natuurlijk ook zorgen voor een onthaal waarbij hun nieuwkomers snel en op een aangename manier ingewerkt geraken. Klik door om meer te weten te komen over de basics om te komen tot een vlot onthaalbeleid:
1. Onthaalbeleid: Wat en waarom?Het onthaalbeleid dient enerzijds gericht te zijn op sociale integratie en anderzijds op effectieve inwerking2. Concreet aan de slag / Hoe begin je eraan? / voorbereidingHoe ver staat je eigen bedrijf op dit moment? Welke procedure kan je gebruiken? Welke checklists? Hoe registreer je?3. Communicatiekanalen bij het onthaal van nieuwkomersIs je bestaande onthaalbrochure in orde? Hoe stel je een onthaalbrochure op? Welke andere communicatie-middelen bestaan er voor het informeren van nieuwkomers?4. Begeleiding maakt het verschilWaarom peter-/meterschap invoeren? Welke rollen en voorwaarden zijn er voor peter-/meterschap? Hoe kan je peters en meters ondersteunen?5. Opvolging, evaluatie en registratieHoe volg je een nieuwkomer op?6. Evaluatie van de procedureHoe evalueer je de kwaliteit ervan?7. Financiële steunWaar vind je steun voor het opzetten of aanpassen van een onthaalbeleid in je eigen organisatie?8. Onthaal van uitzendkrachtenWelke mogelijkheden zijn er voor het onthaal van uitzendkrachten?9. Rekening houden met kansengroepenWanneer je een onthaalbeleid uitwerkt en implementeert, is het noodzakelijk om rekening te houden met de bijzonderheden van bepaalde groepen.
1. Onthaalbeleid: Wat en waarom?
Het onthaalbeleid dient enerzijds gericht te zijn op sociale integratie en anderzijds op effectieve inwerking
2. Concreet aan de slag / Hoe begin je eraan? / voorbereiding
Hoe ver staat je eigen bedrijf op dit moment? Welke procedure kan je gebruiken? Welke checklists? Hoe registreer je?
3. Communicatiekanalen bij het onthaal van nieuwkomers
Is je bestaande onthaalbrochure in orde? Hoe stel je een onthaalbrochure op? Welke andere communicatie-middelen bestaan er voor het informeren van nieuwkomers?
4. Begeleiding maakt het verschil
Waarom peter-/meterschap invoeren? Welke rollen en voorwaarden zijn er voor peter-/meterschap? Hoe kan je peters en meters ondersteunen?
5. Opvolging, evaluatie en registratie
Hoe volg je een nieuwkomer op?
6. Evaluatie van de procedure
Hoe evalueer je de kwaliteit ervan?
7. Financiële steun
Waar vind je steun voor het opzetten of aanpassen van een onthaalbeleid in je eigen organisatie?
8. Onthaal van uitzendkrachten
Welke mogelijkheden zijn er voor het onthaal van uitzendkrachten?
9. Rekening houden met kansengroepen
Wanneer je een onthaalbeleid uitwerkt en implementeert, is het noodzakelijk om rekening te houden met de bijzonderheden van bepaalde groepen.
Daniëlle Verlaet
Opleidingen onthaal en peter-/meterschap
gsm: 0473 654 284
Els Mertens
HR coaching
gsm: 0473 654 287
Deze projecten lopen met de steun van het Europees Sociaal Fonds en de Vlaamse overheid.
Het onthaalbeleid bij Salsa Food Group
Elementen zoals een onthaalbrochure en een onthaalchecklist verbeteren het onthaal van een nieuwe medewerker aanzienlijk. Maar na de eerste dag met onthaalbrochure en onthaalchecklist stopt het onthaal van de nieuwe medewerker niet.
Na deze eerste dag begint het echte werk, namelijk de opleiding. Salsa Food Group stelt een opleidingsplan op voor nieuwkomers met algemene opleidingen rond veiligheid, hygiëne, kwaliteit, aangevuld met specifieke opleidingen per werkpost met de aan te leren deeltaken.
Geef de nieuwkomer de tijd om de nieuwe informatie te verwerken, om zaken te ontdekken, zich vragen te stellen.
Hou reglementen apart van je onthaalbrochure, anders wordt ze te beladen en formeel.