NL FR
IPV - Beter onthaal

U bevindt zich hier: Home < Getuigenissen < Père Olive


Het onthaalbeleid bij Père Olive


Context

 

Père Olive moet tussen april en augustus het hoofd bieden aan een productiepiek. Het bedrijf doet dan een beroep op uitzendkrachten (tot 40, naast het vaste personeelsbestand van 80 werknemers), en dat in 3 'golven' van rekrutering van ongeveer 12 uitzendkrachten in maart, april en juni.

 

Père Olive beschikt over een 'inhouse' én een extern uitzendkantoor.
Sommige tijdelijke krachten kunnen een contract van beperkte duur krijgen; sommige hiervan zullen doorgroeien tot een contract van onbepaalde duur (geen 'snellere oplossingen').

 

Rekrutering en selectie

 

De selectie gebeurt op basis van een cv en een gesprek, gevolgd door een leestest. (Het begrijpen van een eenvoudige tekst over het bedrijf als controle van de elementaire beheersing van het Frans.)

 

Informatie en opleiding vóór de aanwerving

 

Wie slaagt in de test, krijgt een 'HQS'-training van 1 dag rond hygiëne (H), kwaliteit (Q) en veiligheid (S). Het betreft een praktische en theoretische – zeer interactieve – training, specifiek toegespitst op teamspirit (!) en omgang, op basis van situatie-ensceneringen ('het traject van de olijf'), geïllustreerd met tal van foto's uit de werkvloer.

 

De opleiding omvat een gedetailleerd bedrijfsbezoek (van anderhalf uur) waarbij de nieuwelingen alle afdelingen bezoeken (ook lab, expeditie, etikettering, ...), en dus niet alleen de plek waar ze zelf zullen werken.
Aan het eind van de opleiding volgt een evaluatie van de interactiviteit die de uitzendkrachten hebben getoond.

 

Onthaal in het bedrijf

 

De nieuwelingen worden onthaald door coördinatoren (teamleader), en daarna door een lijnmanager (er bestaan 14 productielijnen en 14 verpakkingslijnen).

 

Opleiding in het bedrijf

 

Hun praktische opleidingsstage verloopt in groepen van 4 uitzendkrachten, in 2 groepen van 2 (2 in productie, 2 in verpakking). (link D6)


De opleiding op de werkplek wordt verzorgd door de lijnmanagers (die allemaal een peterschapsopleiding hebben gevolgd!) en duurt ± 1 week.

 

Opmerking: het onthaal en de opleiding van de nieuwelingen is expliciet opgenomen in de taakomschrijving van de lijnmanagers. Zij worden dus geëvalueerd op de kwaliteit van hun onthaal en van de opleiding die zij verzorgen.

 

Overhandigde documenten

  • Een onthaalbrochure (= kwaliteitsgids van het personeel) die de nieuweling verplicht is te lezen (ondertekening van een document dat bevestigt dat hij het document heeft gelezen)
  • De hygiëneregels

Evaluatie van de uitzendkrachten

 

Een 'hot' evaluatie is voorzien, afgerond aan het einde van de 1e dag (via een formulier).

Een andere is voorzien na afloop van de opleidingsweek.

De coördinatoren evalueren algemene competenties, zoals gedrag, respect voor de regels, teamspirit maar niet het niveau van beheersing van de taken. (Dit kan in de komende maanden nog ontwikkeld worden in het kader van de ontwikkeling van een beleid van competentiebeheer.)

 

Evaluatie van het onthaalsysteem zelf

 

Er wordt momenteel nagedacht over de volgende punten: 

  • moeten we nog steeds aan alle lijnmanagers vragen om peter te zijn? of moeten we sommigen – die zich aangetrokken voelen tot dit soort opdrachten – hierin specialiseren?
  • hoe behouden we de goede uitzendkrachten?
    • idee om andere voedingsbedrijven in de regio te vinden om met elkaar het hele jaar door goede uitzendkrachten te delen (cf. systeem van bundeling van werkgevers).


CONTACT

Daniëlle Verlaet

Opleidingen onthaal en peter-/meterschap

gsm: 0473 654 284

 

Els Mertens

HR coaching

gsm: 0473 654 287

 

Deze projecten lopen met de steun van het Europees Sociaal Fonds en de Vlaamse overheid.

IPV Birminghamstraat 225 - 1070 Anderlecht
Tel. 02/52 88 930 - Fax 02/52 88 940
info@ipv.be - www.ipv.be
Met de steun van het Europees Sociaal Fonds
en de Vlaamse overheid.