NL FR
IPV - Beter onthaal

U bevindt zich hier: Home < Onthaalbeleid van A tot Z: de basics < Communicatiekanalen


Communicatiekanalen


Om nieuwkomers snel wegwijs te maken in de organisatie, zet je de nodige informatie best op papier. Een onthaalbrochure waarin alle belangrijke informatie over het bedrijf als een "boekwerk" gebundeld staat, is daarvoor meestal de beste oplossing.

 

Om na te gaan of je bestaande onthaalbrochure volledig is, kan je doorklikken naar een checklist . Het is niet de bedoeling alle thema's op te nemen. Wel dat je een selectie maakt van die thema's die voor je eigen bedrijf belangrijk zijn. Je kan hierbij aangeven welke thema's je opneemt in:

  • het arbeidsreglement
  • een introductiemap
  • de onthaalbrochure

Heb je nog geen onthaalbrochure, dan kan je vertrekken van het sjabloon . Naast de schriftelijke brochure kan het onthaal ook persoonlijker gemaakt worden door een draaiboek. Daarin moet duidelijk zijn wat, door wie, wanneer, waar en hoe aan de nieuwkomer verteld wordt.

 

Naast de onthaalbrochure zijn er nog andere mogelijkheden om de nodige informatie over te brengen aan of over de nieuwe medewerkers:

  1. Introductiemap: Hierin kan je, naast een beknopte onthaalbrochure, ook andere documenten opnemen die de nieuwkomer kunnen helpen snel ingewerkt te geraken
  2. Bedrijfsvideo: Om de zaken visueel voor te stellen, kan je werken met een video. Deze kan je op voorhand online ter beschikking stellen zodat nieuwkomers ingelicht op hun eerste werkdag toekomen
  3. Onthaalspel op CD/intranet met een vragenlijst ter controle
  4. Fotozoektocht van de werkplaats
  5. Aankondiging van de nieuwe medewerker via TV-schermen, bijvoorbeeld in de refter
  6. Aankondiging in het bedrijfsblad
  7. Tussentijdse evaluatiemomenten van de inwerking



TIPS

 Zorg ervoor dat de nieuwkomer niet overladen wordt met informatie.


 Kleur de eerste indruk; stel de nieuweling voor op een positieve manier, door enkele van zijn/haar kwaliteiten/kwalificaties te benoemen.

 

 Bezorg de onthaalbrochure vooraf, zo kan de nieuwkomer zich voorbereiden op de eerste werkdag.

 

 Grotere bedrijven kunnen de algemene onthaal-brochure aanvullen met afdelingsspecifieke informatie.

 

 Gebruik klare, eenvoudige taal.

 

 Stel een onthaalbrochure op met je zwakste medewerkers in je achterhoofd.


 Breng alle medewerkers op de hoogte van een nieuwe onthaalbrochure.

 

 Laat je onthaalbrochure nalezen door enkele medewerkers.

WWW.SOCIALEDIALOOG.BE

Begeleiding van nieuwkomers vraagt inspanning, maar het loont. Een goed onthaalbeleid leidt tot een snellere identificatie, meer motivatie vanaf de eerste dagen, snellere inburgering en meer aangename werksfeer.

 

Bij een onthaalprocedure past ook een onthaalbrochure.

CONTACT

Daniëlle Verlaet

Opleidingen onthaal en peter-/meterschap

gsm: 0473 654 284

 

Els Mertens

HR coaching

gsm: 0473 654 287

IPV Birminghamstraat 225 - 1070 Anderlecht
Tel. 02/52 88 930 - Fax 02/52 88 940
info@ipv.be - www.ipv.be
Met de steun van het Europees Sociaal Fonds
en de Vlaamse overheid.